Svenska Racerbåtsförbundet

Svenska Racerbåtsförbundet bildades 1948 och är det svenska specialidrottsförbund som har hand om båtsporten i Sverige. Båtsport har varit populärt i över 100 år i Sverige och intresset föddes redan 1903 när den internationella automobil- och motorbåtsutställningen på Gamla Idrottsparken i Stockholm pågick från 16-24 maj 1903. Efter utställningen skapades Stockholms Motor Klubb. En av stadgarna i klubben var att de skulle verka för främjandet av motorbåtsporten genom alla motorbåtsägare som var anslutna till klubben.

1914 bildades Svenska Motorbåtsällskapet som en fristående båtorganisation. Kort efter bildandet fick klubben kungligt beskydd och kunde byta namn till Kungliga Motorbåt Klubben (KMK). På 1930-talet var tiden mogen för skapandet av ett organ som ägnade sig helhjärtat åt racersporten. För att få igenom förslag så tillsattes en kommitté för att utreda frågan och resultatet blev så positivt att man fastslog att bilda en egen raceravdelning inom KMK och den 5 december 1930 bildades då KMKR vilka var Sveriges auktoritet inom racerbåtsporten fram till starten av SVERA.

1904 var ett stort år för båtsporten i Sverige. Det var inte bara så att båtsporten blev erkänd i Stockholms Motor Klubb utan bara några veckor efter det hölls den första kända motorbåtstävling den 24 juli i Marsstrand. Den 4 september hölls den första motorbåtstävlingen i Stockholms skärgård där ett 40-tal båtar deltog. Tävlingens snabbaste båt var Togo som gjorde 14 knop. Jämför det med hastigheterna i dagens tävlingar så ser man vilken otrolig fartskillnad utvecklingen bjudit på.

Under första världskriget var det uppehåll i båtsporten men sommaren 1919 kunde de efterlängtade tävlingarna återupptas. 1920 hade den snabbaste båten en fart på drygt 30 knop. Utombordarna gjorde båtsporten mer tillgänglig för gemene man och populariteten ökade. År 1930 kördes den hittils längsta tävlingen för utombordare och det var Mälaren runt och bansträckningen var hela 274 km.

Båtsporten blev mer och mer populär i Sverige och både båtar och motorer utvecklades i rask takt. Båtarna blev bättre och mer rejäla och motorerna lättare och snabbare. Sporten sprids också över landet och från att i huvudsak ha hållit till i Stockholm så kan man nu år 1935 hitta tävlingar Falun, Mora och Smedjebacken. Eftersom populariteten ökade blev också intresset för en speciell organisation väckt. Förslag väcktes bland landets klubbar att bilda en särskild sammanslutning för racerklubbar med uppgift att åstadkomma en enhetlig ledning av racersporten. Detta blev, 1948, starten för Svenska Racerbåtförbundet SVERA.

Sveriges idag största och mest kända tävling är Roslagsloppet. Det första Roslagsloppet kördes 1962 och har sedan dess hört till ett av de absolut största sommarevenemangen i Öregrund. De tävlande startar i Stockholm och går i mål i Öregrund efter att ha kört ungefär 135 sjömil. Intresset var stort och Expressen slog fasta på det och hjälte till att finansiera Getingloppet som gick dagen efter Roslagsloppet och då körde de tävlande från Öregrund till Mariehamn och tillbaka. Det var ett offshorelopp av rang. Getingloppet var också en del av den stora internationella offshoresportens världsmästerskap vilket innebar att några av de största och snabbaste fartbåtarna i världen kom till lilla Öregrund för att tävla. Den lilla skärgårdsidyllen översvämmade av folk från världens alla hörn som ville delta och titta på dessa stora båtrace i Sverige.  På roslagsloppet.com kan man läsa allt om årets tävling och bekanta sig med de olika klasserna så man vet vad som gäller när det är dags att ta sig ut i skärgården och beundra tävlingen.

För den som vill hålla sig uppdaterad om vad som händer i båtvärlden så har SVERA en väldigt bra blogg som man kan följa.